DSCN0537 800x600 - Turbacz

•   pinit fg en rect gray 20 - Turbacz

Turbacz nie poddaje się bez walki

Jak już wiecie na Turbacz próbowaliśmy już wcześniej wejść w weekend majowy 2013 roku ale jakoś nam nie wyszło ze względu na warunki pogodowe. Tym razem stwierdziliśmy ze skoro mamy piękną wiosnę po Bożym Narodzeniu, to spróbujemy nadrobić  zdobywanie szczytów Korony Gór Polskich. Wybraliśmy się praktycznie zaraz po świętach. W planie było wejście na Babią Górę – 30.12.2013,Turbacz 31.12.2013 oraz na Wysoką 01.01.2014.

[AdSense-A]

Pogoda końca roku 2013 była naprawdę wyśmienita. Ciepło bez opadów śniegu i deszczu. Wszystko układało się po naszej myśli. Dzień wcześniej na kwaterze  podczas narady wybraliśmy szlak którym będziemy zdobywać kolejny szczyt KGP. Tym razem nie chcieliśmy powtarzać wejścia z Koninek, ale postanowiliśmy wypróbować inną drogę. Nasz wybór padł na szlak żółty rozpoczynający się w Nowym Targu w dzielnicy Kowaniec.

Turbacz – szlak. Źródło mapy: mapa-turystyczna.pl

Wybór szlaku był trochę podyktowany zmęczeniem po zdobyciu dzień wcześniej Babiej Góry. W tym miejscu musimy powiedzieć, że stan szlaku oraz oznaczenie pozostawia dużo do życzenia w naszej ocenie. Na całej długości szlaku jak dobrze pamiętam spotkaliśmy jedną ławeczkę na której można było zjeść drugie śniadanie. Oznakowanie szlaku w porównaniu do Babiej Góry jest również dużo gorsze. W drodze powrotnej udało się nam zejść ze szlaku co skutkowało użyciem GPS, aby się odnaleźć w sytuacji. Reasumując spodziewaliśmy się większego „turystycznego” standardu. Sama trasa jest przyjemna, przemieszczamy się dość szerokim i ubitym duktem.

Turbacz – wykres. Źródło mapy: mapa-turystyczna.pl

Ważne jest, to że zimą szlak jest wykorzystywany do transportu zapasów na Turbacz. Oznacza to, że zimą może to być jedyny przetarty szlak – GOPR, skutery śnieżne z zapasami itp. Trasa posiada ciekawe walory widokowe, więc nie będziemy się nudzić. Podczas marszu możecie spotkać biegaczy…. tak, tak my ledwo wchodzimy, a  są ludzie którzy wbiegają na Turbacz.

Schronisko przyjazne turyście

Schronisko na Turbaczu zrobiło na nas duże wrażenie. Po przejściu połowy KGP było to największe schronisko jakie widzieliśmy. Dodatkowo trzeba powiedzieć, że to było jak do tej pory jedyne przyjazne turyście schronisko. Zaraz przy wejściu ustawione są stoły na których można zjeść własne, a nie kupione w schronisku śniadanie!!! Jak by tego było mało zaraz przy stołach znajdowała się kuchnia z dostępem do bieżącej wody i czajnika.  Wszystko do wykorzystania bez wnoszenia żadnych opłat. Również w tej części znajdowały się toalety i tu szok – bez opłat. Przed samym schroniskiem znajduje się punkt widokowy z piękną panoramą. Dodatkowo mamy stoliki i ławy aby w plenerze zjeść obiadek. Ze schroniska na szczyt mamy jeszcze jakieś 10min. Na samym szczycie mamy również piękną panoramę do podziwiania.

Po posileniu się w schronisku i napełnieniu termosów ruszyliśmy w drogę powrotną. Ze względu na samochód ruszyliśmy tą tym samym szlakiem w drogę powrotną. Ty przydały się nam wcześniej zakupione nakładki z kolcami do obuwia. Po zaliczeniu kilku upadków na Babiej Górze nie mieliśmy już ochoty na ryzykowanie. Jak to bywa zimą dzień jest dość krótki więc do samochodu zeszliśmy po zachodzenie słońca. Zdecydowanie ten szlak można polecić każdemu turyście, nawet „zwierzakowi biurowemu”.

Turbacz - szczyt

Turbacz – szczyt

Na kwaterę dotarliśmy około 20.00. nie było to łatwe zadanie. W Sylwestra ceny kwater poszybowały do góry i zazwyczaj proponowano nam kwotę 200zł za noc. Po dłuższych poszukiwaniach udało nam się znaleźć przepiękny pokoik u miłej rodziny za 100zł. Pierwszy raz poszliśmy spać w sylwestra bez oglądania różnych transmisji z imprez, czy bez wyjścia w miasto. O północy obudziły nas petardy ale siły starczyło nam tylko na wymianę buziaków na tak zwanego śpiocha.