Szpindlerowy Młyn – wyprawy z dziećmi

• 18
  •   pinit fg en rect gray 20 - Szpindlerowy Młyn - wyprawy z dziećmi

Szpindlerowy Młyn – rodzinna wyprawa

Sierpniowy długi weekend postanowiliśmy spędzić aktywnie zwiedzając czeską stronę Karkonoszy. Wspierani przez SsangYong XLV udaliśmy się na kemping Autokemp położony na końcu miejscowości Szpindlerowy Młyn. Pogoda zapowiadała się w kratkę, ale uzbrojeni w ciepłe śpiwory ruszyliśmy w drogę po przygodę.

Szpindlerowy Młyn

Nasza baza wypadowa położona była na obrzeżach miejscowości Szpindlerowy Młyn. Do centrum dojeżdżaliśmy samochodem. Warto zabrać rowery, aby spokojnie się przemieszczać, jeśli nie chcemy za każdym razem poruszać się samochodem. W centrum miejscowości znajduje się duży parking. Trudno jest znaleźć miejsce bez opłat za parkowanie. W naszej ocenie szkoda czasu na takie poszukiwania. Za parkowanie przez cały dzień zapłacimy 50 CZK.

Czas ruszyć w drogę

Swoją wycieczkę zaczynamy na szlaku czerwonym, który prowadzi przez centrum miejscowości wprost do skrzyżowania szlaków Dřevařská cesta. Tu dalsze nasze kroki biegną zgodnie z wytyczonym szlakiem zielonym. Po docieramy do kolejnego skrzyżowania. W tym miejscu możemy udać się szlakiem czerwonym na Śnieżkę lub kontynuować podróż jak my szlakiem zielonym w kierunku położonej poniżej małej miejscowości.

Szpindlerowy Młyn

Szpindlerowy Młyn – rodzinna wyprawa

Mijamy ostatnie zabudowanie i wchodzimy w drogę leśną. Coraz bardziej nabieramy wysokości. Muszę przyznać, że ten odcinek dał nam się we znaki. Szlak ciągnął się dość długo, praktycznie bez żadnego wywłaszczenia. Miejscami miałem już dość. No, ale z moją kondycją nie problem jest złapać zadyszkę na szlaku. Odpoczywamy co jakiś czas, aby nie poddać się podczas wędrówki.

Szpindlerowy Młyn - rodzinna wyprawa

Docieramy do pierwszego naszego celu – Výrovka. Na grani otaczała nas tylko mgła. Rozglądamy się, aby znaleźć schronisko, które widnieje na mapie. Dopiero po kilku chwilach mgła ukazała nam spory budynek, który był zapowiedzią dobrego posiłku po wyczerpującym podejściu.

Szpindlerowy Młyn – rodzinna wyprawa

Posileni ruszamy dalej w kierunku Luční Bouda, mijając po drodze punkt widokowy pozwalający podziwiać dolinę. Odcinek ten prowadzi trasą asfaltową, która jednocześnie pełni funkcję szlaku rowerowego. Co jakiś czas mijają nas samochody z zaopatrzeniem. Jest to chyba jedyna droga do tych schronisk zapewniająca możliwość przewożenia zaopatrzenia.

Czas na kolejny przystanek

W kolejnym schronisku znów się posilamy. Dzieciaki nie były w stanie pochłonąć swoich blin z wielką ilością jagód i bitej śmietany. Pomoc im w dokończeniu była złym pomysłem tym bardziej, że zjadłem wielką laskę czerwonej kiełbasy. Cierpiałem całą drogę powrotną.

Szpindlerowy Młyn - rodzinna wyprawa

Szpindlerowy Młyn – rodzinna wyprawa

Wracamy w kierunku Szpindlerowego Młyna szlakiem czerwonym. Jest to naprawdę piękny odcinek drogi pozwalający nacieszyć oczy podczas wędrówki. Mijamy po drodze Vyhlídka Krakonoš i od tego momentu zaczynam schodzenie, które trwa tak naprawdę do samego skrzyżowania ze szlakiem zielonym, który mijaliśmy na początku naszej podróży. Przed nami jeszcze tylko zejście do Szpindlerowego Młyna i będziemy już blisko naszego samochodu.

Na co trzeba się przygotować

Cała trasa to około 17 km. Czas przejścia bez przystanków według mapy to około 6 godzin. Z dziećmi trzeba zaplanować oczywiście więcej czasu. W tym przypadku, biorąc pod uwagę obecność dwóch schronisk, liczyć trzeba na całość około 10 godzin. Szlak nie jest trudny, jednak początkującym dzieciakom nie polecam przechodzenia go w całości. Podejście na Výrovka jest dość wyczerpujące, a i samo zejście szlakiem czerwonym daje się nogom we znaki.