Niebieskie Źródła

Tomaszów

Wycieczka facetów

Przyszedł weekend i szykowała się nam ładna pogoda. Po wypadzie na Szrenicę rodzina nie bardzo miała ochotę na kolejną wyprawę.  Mimo wcześniejszego marudzenia udało się nam zorganizować męski wypad. Dziewczyny zostały w domu, a ja z Kamilem wybrałem się na wycieczkę do Tomaszowa Mazowieckiego.

Tomaszów

Tomaszów Mazowiecki

W planie był wypad tylko na jeden dzień, więc zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy w drogę. Plan wycieczki mieliśmy dość napięty. W Tomaszowie jest sporo ciekawych miejsc do odwiedzenia:

Naszą wycieczkę zaczęliśmy od zwiedzania podziemnej trasy turystycznej. Na miejscu turystów nie było dużo. Praktycznie 5 osób i przewodnik. Dzięki temu mogliśmy spokojnie poznać historię tego miejsca. Cała wycieczka zajmuje jakieś 30–40 min w zależności od liczby pytań najmniejszych zwiedzających. Trzeba pamiętać, że temperatura w środku jest niższa niż na dworze – ciepła bluza jest bardzo wskazana.

Podczas zwiedzania dowiedzieliśmy się, że Ośrodek Hodowli Żubrów jest zamknięty dla zwiedzających ze względu na kwarantannę zwierząt.

Po zaliczeniu kopalni wybraliśmy się zwiedzać  Skansen. Tu zrobiliśmy sobie przerwę obiadową. Jak już zapewne wiecie, u nas musi być na wyprawie pomidorówka. Po posileniu się ruszyliśmy dalej, by kontynuować naszą wycieczkę. Podczas zwiedzania Skansenu turystów było jak na lekarstwo, ale dzięki temu można było spokojnie oglądać eksponaty zebrane na terenie muzeum. Podczas zwiedzania możemy zobaczyć militaria, przedmioty codziennego użytku z dawnych czasów, a perełką Skansenu Rzeki Pilicy jest budynek poczekalni kolejowej z przystanku Czarnocin. Na terenie skansenu są też wystawy czasowe o różnej tematyce.

Kontynuowaliśmy dalej naszą sobotnią wycieczkę po atrakcjach Tomaszowa. Ostatnim punktem do odwiedzenia był Rezerwat Niebieskie Źródła. Rezerwat leży w dolinie rzeki Pilicy. Jego symbolem jest kaczka krzyżówka, co widać na zdjęciach – takiej liczby kaczek nie widziałem jeszcze. Rezerwat został utworzony dla ochrony malowniczych źródeł krasowych o błękitnym zabarwieniu i zachowania ostoi licznych gatunków ptaków. Rezerwat ten obejmuje także silnie pulsujące źródła typu limnokrenowego. Ich urok polega na tym, że woda wybija z dna piasek, który widziany przez taflę wody posiada niepowtarzalną, zieloną barwę. Ten etap wycieczki mi osobiście najbardziej przypadł do gustu. Piękne miejsce, można naprawdę się zrelaksować. Mam nadzieję, że zdjęcia oddają choć trochę urok tego miejsca. Kamilowi najbardziej chyba podpasowała szarlotka w karczmie położonej blisko źródeł. Ja osobiście odradzam odwiedzanie tego miejsca. Szarlotka okropna, kawa jeszcze gorsza.

Koszty wycieczki

Ruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Po drodze mieliśmy dodatkowe atrakcje w postaci kontroli prędkości. Cała wycieczka przez to nas słono kosztowała, ale za to mamy co wspominać prócz pięknych widoków, jakie tego dnia dane było nam zobaczyć.