Łysica

2013 02 02 16 08 38 - Łysica

• 41
  •   pinit fg en rect gray 20 - Łysica

Łysica – pierwsza na trasie naszej przygody

Po tym jak zdecydowaliśmy o tym, że chcemy zdobyć Koronę Gór Polskich wybraliśmy pierwszy szczyt do zdobycia. Decyzję o zdobyciu KGP podjęliśmy w grudniu 2012, więc z niecierpliwością czekaliśmy, aż pogoda umożliwi nam pierwszą wyprawę.

Doczekaliśmy się lutego i wybraliśmy się na Łysicę – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich o wysokości 611,8 m n.p.m. Łysica wydawała się dobrym wyborem na początek przygody.

Pełni obaw o stan naszej kondycji wyruszyliśmy w drogę. Oczywiście wybraliśmy się w piątek po pracy, Gnomisie zostały pod okiem babci i wujka. Nocleg wybraliśmy w miejscowości Święta Katarzyna. Łysica już czekała na nas.

Góry Świętokrzyskie

Trzeba jeszcze wspomnieć o tym, że podczas naszych podróży nie chcemy nocować w hotelach czy pensjonatach. Wyjazdy mają być lekkie dla naszego portfela. Jeśli chodzi o jedzenie to również chcemy ograniczyć się do swoich zapasów chyba, że znajdziemy coś w dobrej cenie.

W Świętej Katarzynie znaleźliśmy nocleg dzięki wujkowi Google – http://www.tanie-spanie.info/. Nocleg w przyzwoitych warunkach, nie ma szału, z czystością jest tak sobie ale najważniejsze, że jest łóżko, prysznic i czysta pościel. Warto dopytać o możliwość wykupienia obiadu. Tu naprawdę za rozsądną cenę można dostać smaczny posiłek u Pani która prowadzi ten obiekt. Przyznam, że po powrocie z wycieczki – ciepły posiłek na stole bym spełnieniem marzeń.

W sobotę wyruszyliśmy na szlak koło 9. Jak dziś pamiętam jak moja lepsza połówka mówiła – tylko na Łysicę i wracam do ciepłego łóżeczka. Te słowa będę jej wypominał przez resztę dnia. Ale o tym napiszę dalej.

Pogoda nie była ciekawa, tydzień wcześniej była piękna lekko mroźna zima, a teraz była dodatnia temperatura która spowodowała, że śnieg zamienił się w mokrą, ciężką breję. Na szlaku spotkaliśmy tylko dwójkę turystów którzy pokonywali trasę z Kielc na Łysicę. Droga na szczyt jest raczej lekka nie było większych kłopotów z wchodzeniem. Pojawiały się trudniejsze momenty – podejście usłane głazami nie jest przyjemne. Widoki raczej marne tym bardziej, że pogoda nie ułatwiała nam wycieczki.

Góry Świętokrzyskie - Łysica

Góry Świętokrzyskie – Łysica

Na szczycie przebywaliśmy dość krótko. Moja bieżąca małżonka stwierdziła, że skoro już się wypuściła się za miasto, to chcę jeszcze trochę – z naciskiem na trochę pochodzić. Spojrzeliśmy na mapę i wyznaczyliśmy kolejny punkt docelowy – Łysa Góra.

Trzymaliśmy się czerwonego szlaku. Mniej więcej na wysokości miejscowości Huta Podłysica opadliśmy z sił. Śnieg było bardzo mokry, nogi zapadały się za każdym razem. Nogawki spodni mieliśmy przemoczone do samych kolan. Pojawiły się zakwasy – ja zwierz biurowy – odczuwałem, to ciągłe podnoszenie wysoko nóg aby wydostać się ze śniegu. Podjęliśmy decyzję o zboczeniu ze szlaku. Doszliśmy do drogi asfaltowej biegnącej równolegle do szlaku. Resztę drogi pokonaliśmy właśnie tą drogą.

Góry Świętokrzyskie - Łysica

Góry Świętokrzyskie – Łysica

Podejście na pod klasztor jest dość monotonne i po przebyciu 18 kilometrów (tego dnia zrobiliśmy około 24km) w trudnych warunkach sprawiało nam trudności. Po dodarciu na szczyt przywitała nas mgła. Nie widziałem czubka swojego nosa. Klasztor wyłonił się z mgły tak naglę, że zrobiło, to na nas bardzo duże wrażenie. Na zwiedzanie nie było za dużo czasu. Zależało nam na tym aby zejść z gór przed zmrokiem. Chwila odpoczynku i rozpoczęliśmy zejście do miejscowości Nowa Słupia licząc ze mimo soboty znajdziemy tam jakiś PKS powrotny do domu.

Góry Świętokrzyskie

Po około godzinie czekania udało nam się złapać Bus jadący w kierunku Świętej Katarzyny. Z jedną przesiadką koło godziny 20 dotarliśmy do schroniska. Byliśmy wyczerpani i mocno wychłodzeni. Pamiętam, że tego dnia grała nasza reprezentacja – z meczu pamiętam tylko odśpiewanie Hymnu Narodowego…