Atrakcje w Bieszczadach – kolejka wąskotorowa
Bieszczadzka leśna kolejka wąskotorowa jest jedną z najbardziej znanych atrakcji w Bieszczadach. Jest to kolej wąskotorowa, a jej główna stacja jest zlokalizowana w Majdanie koło Cisnej. Choć tras przejazdów jest kilka, to jednak wśród najczęściej wybieranych wymienia się odcinek Majdan-Przysłup.

Atrakcje w Bieszczadach – kolejka wąskotorowa
Kolejkę wąskotorową odwiedziliśmy przy okazji zwiedzania leśnego zwierzyńca o którym pisaliśmy Wam tu. Jest to idealne połączenia aby dzieciaki odpoczęły od wędrowania i naładowały akumulatory na kolejny dzień zmagań z górskimi szlakami. Ze swojej strony możemy Wam polecić właśnie takie połączenie tych atrakcji w Bieszczadach. Zwiedzanie ich osobno zajmie wam mało czasu jednak stracicie go na tyle dużo, że wyjście w góry z dziećmi będzie bezcelowe.
Bieszczadzka kolej
Trasa Majdan-Przysłup-Majdan liczy w sumie dwadzieścia dwa kilometry i zalicza finalnie trzy przystanki: w Cisnej, Dołżycy oraz wspomnianym Przysłupiu. Pierwsza miejscowość jest jedną z najbardziej malowniczych w Bieszczadach, natomiast Dołżyca, to niewielka wieś położna nad Solinką z bogatą przeszłością historyczną. Ostatni przystanek jest z kolei osadą, która liczy zaledwie 30 domów.

Bieszczadzka kolejka
Początkowy przystanek jest osadą leśną, która leży u stóp Hyrlatej. W dziewiętnastym stuleciu zbudowano tam hutę żelaza, a na początku dwudziestego działały tam dwa tartaki oraz stacja kolejki. Tartak jednak spłonął w 1939 roku, a następnie – odbudowany przez Niemców – został ponownie zniszczony w trakcie walk z UPA. W chwili obecnej w Majdanie znajduje się główna stacja kolejki oraz siedziba Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.

Czas na przerwę i zmianę kierunku jazdy
Do Cisnej, drugiego przystanku kolejka dojeżdża zaledwie po piętnastu minutach. W miejscowości można wysiąść oraz rozpocząć wędrówkę pieszo, bądź jechać dalej. Jest to jedna z najbardziej atrakcyjnych wsi na terenie Bieszczadów. Położona w głębokiej kotlinie nad brzegiem Solinki jest otoczona wysokimi szczytami. Założona została w 1582 roku, a w 1944 stała się głównym miejscem walk Wojska Polskiego i Milicji z UPA.

Bieszczadzka kolejka
Po kolejnych piętnastu minutach, kolejka dociera do Dołżycy, która obecnie liczy około 90 mieszkańców. Została ona całkowicie zniszczona i wysiedlona w latach 1945-47, z kolei jej odrodzenie miało miejsce na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego stulecia.

Podziwianie widoków podczas jazdy
Z Dołżycy kolejka zmierza do ostatniego przystanku, w Przysłupiu. Jest wieś położona na przełęczy pomiędzy Jasłem a Falową, u źródeł potoku Dołżyckiego. Przysłup w chwili obecnej liczy zaledwie 30 domów. W trakcie II wojny światowej została całkowicie zniszczona i wysiedlona. Warto także wspomnieć, iż kolejka – po osiągnięciu ostatniej stacji – wraca do Majdanu, dlatego też istnieje możliwość ponownego przejechania trasą w niedługim czasie.
Kolejka wąskotorowa w Bieszczdach – Czy tylko latem?
Warto wiedzieć, że są też zimowe przejazdy bieszczadzką kolejką wąskotorową, które dostępne są w ograniczonej liczbie. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że jest to nie lada atrakcja i będąc w okresie zimowym w Bieszczadach warto się wybrać w zimową podróż.

Zdjęcie pochodzi ze strony bieszczadzkiej kolejki
Ceny biletów na Bieszczadzką kolejkę leśną najlepiej sprawdzić na stronie internetowej – tu. Z doświadczenia możemy Wam polecić aby bilety kupić z wyprzedzeniem. Jedna z największych atrakcji Bieszczad jest bardzo oblegana w sezonie letnim i może się zdarzyć, że dla Was nie starczy biletów na dany przejazd.