Karkonoski PN

karko (Medium)

Karkonoski Park Narodowy

Przyszedł sierpień, a wraz z nim zakończenie projektu zdobycia Korony Gór Polski. Nadszedł czas, aby z wielkim przytupem rozpocząć kolejne zmagania, tym razem rodzinne. Parki Narodowe Polski – to nowy projekt, który zakłada odwiedzenie wszystkich parków razem z dziećmi.

Naszą bazą wypadową tym razem były Jaśkowice Legnickie.

Jaśkowice

Jaśkowice Legnickie

Po odwiedzeniu rodziny z tych stron i planowej naprawie blacharskiej samochodu ruszyliśmy w drogę. Celem był Karkonoski Park Narodowy. Utworzony w 1959 roku na obszarze Sudetów Zachodnich obejmuje szczytowe partie Karkonoszy z głównym ich szczytem — Śnieżką. I właśnie Śnieżka stanowiła głównym cel naszej podróży w ramach poznawania tego parku.

Śnieżka alternatywnie

Znając już trochę możliwości naszych dzieci, zdecydowaliśmy się na ambitny wariant podejścia na Śnieżkę. Jako początek drogi wybraliśmy Świątynię Wang. Ze względu na okres roku turystów było naprawdę sporo. Ruszyliśmy szlakiem niebieskim w kierunku Śnieżki. Pierwszy przystanek zrobiliśmy na Polanie Karkonoskiej. To zwyczajowe miejsce postoju turystów na drugie śniadanie. Po odpoczynku ruszamy dalej w drogę. Praktycznie tylko nieliczne osoby zmieniły kolor szlaku razem z nami. Zdecydowana większość ruszyła dalej.

Karkonoski Park Narodowy

Karkonoski Park Narodowy – szlak

Karkonoski Park Narodowy cechują piękne widoki, a zwiedzając ten obszar, większość turystów kieruje się od razu do jednego z najlepszych schronisk w regionie – Samotni. My jednak odbiliśmy na szlak zielony, który prowadzi dalej w górę. Na tym szlaku spotykamy zdecydowanie mniej wędrujących, praktycznie pojedyncze osoby. Szlak prowadzi nas do pięknego miejsca – Kościół Wielkiego Stawu. Karkonoski Park Narodowy może się pochwalić kolejną perełką w swoich zasobach turystycznych.

Dalszą drogę wyznacza nam szlak czerwony, który prowadzi szczytowymi partiami Karkonoszy. Szlak na tym odcinku dostarcza nam wielu wrażeń i niezapomnianych widoków na Samotnię, jak i na samą Śnieżkę. Dochodzimy do kolejnego charakterystycznego miejsca – Równina pod Śnieżką. Dzieci zaczynają odczuwać trudy wycieczki, jednak dumnie stojący szczyt w oddali nie pozwala im się wycofać z dalszej podróży. Przed nami schronisko Dom Śląski – w naszej opinii najgorsze miejsce na całej trasie wędrówki – praktycznie imprezownia, miejsce pozbawione górskiego klimatu. Z braku alternatywy jesteśmy zmuszeni odpocząć tu przed ostatecznym atakiem na najwyższy szczyt Karkonoskiego Parku Narodowego.

KPN-2

Schemat szlaku

Śnieżka – atak na szczyt

Górę zdobywamy nowo wyremontowanym szlakiem czarnym, który teraz jest bezpieczny i do tego wyposażony w punkty widokowe. Zdobywamy szczyt. Turystów jest dość sporo. Zbieramy pieczątki do książeczek dzieci, robimy klika fotek i ruszamy w drogę powrotną. Dochodzimy do Spalonej Strażnicy. W tym miejscu odbijamy do schroniska Strzecha Akademicka. W schronisku chowamy się przed lekkim deszczem, który nagle się pojawił. Celem nie było samo schronienie, ale między innymi szarlotka, z której słynie to miejsce. Po odpoczynku ruszamy dalej. Dochodzimy do kolejnego schroniska Karkonoskiego Parku Narodowego – Samotni. Najlepszego naszym zdaniem schroniska w Karkonoszach. Tu cieszymy oczy pięknymi widokami. Dzieci mogą odpocząć. Ruszamy dalej szlakiem niebieskim do odwiedzanej już wcześniej polany w Karkonoszach. Znów jesteśmy praktycznie sami na szlaku. Wszyscy turyści prawdopodobnie już dawno zeszli na obiad. Przed nami ostatnia prosta i dojście zielonym szlakiem na parking pod Świątynię Wang. Tu po około 20 km i 9 h kończy się nasza wycieczka po Karkonoskim Parku Narodowym.