PRAVICKA BRAMA 038 800x500 - Czeska Szwajcaria - Pravcicka Brama

• 98
  •   pinit fg en rect gray 20 - Czeska Szwajcaria - Pravcicka Brama

Czeska Szwajcaria – Pravcicka Brama

Naszą przygodę z czeską Szwajcarią postanowiliśmy rozpocząć od zwiedzenia najbardziej charakterystycznego obiektu tego miejsca – Pravcickiej Bramy (cz. Pravčická brana).

mapy.cz

Przebieg szlaku – mapy.cz

Naszą bazą wypadową był kemping położony w osadzie Mezní Louka, zaraz przy wejściu na szlak prowadzący prosto to Pravcickiej Bramy. Wstajemy wcześnie. Chcemy wyruszyć na szlak jeszcze przed innymi turystami, aby mieć szanse cieszyć się choć chwilą samotnością. Trasę naszego marszu wyznacza szlak czerwony – ścieżka Gabrieli – według którego powinniśmy dojść do Pravcickiej Bramy po około dwóch godzinach.

Mapa poglądowa szlaków w Czeskiej Szwajcarii

Na szlaku do Pravcickiej Bramy

Szlak jest bardzo ciekawy. Prowadzi nas leśnymi ścieżkami, przy których co kawałek wyłaniają się piękne formacje skalne, których ogrom i forma zrobi na każdym wrażenie. To taka namiastka skalnego miasta na Szczelińcu.

Formacje skalne w drodze do Pravickiej Bramy

Po trasie często napotykamy małe punkty widokowe, przy których polecamy się zatrzymać na dłużej. Sam szlak nie będzie sprawiał wam trudności. Nawet dzieciaki, które mają już za sobą wycieczki w naszych Karkonoszach, na własnych nogą dadzą sobie radę z pokonaniem tej trasy. Atrakcją dla dzieci z pewnością będzie ścieżka edukacyjna „Ścieżka Rysia”. To idealna forma edukacyjna dla najmłodszych. Poznamy na niej niektóre ssaki czy nauczymy się rozpoznawać tropy zwierząt.

Pravcicka Brama

Docieramy do celu naszej wędrówki – Pravcicka Brama wita nas w pełnej okazałości. Jest to największa naturalna brama skalna. Co ciekawe, jest to największy obiekt tego rodzaju w Europie, mający ponad 26 metrów szerokości u podstawy i ponad 16 metrów wysokości. Na pierwszym planie wyłania się kolejny symbol tego miejsca – letni pałacyk „Sokole Gniazdo” (cz. Sokolí hnízdo). Obiekt ten został zbudowany w 1881 roku.

Sokole Gniazdo

Pałacyk służył rodzinie Clary-Aldrigen jako baza noclegowa dla gości. Teraz możemy podziwiać go my, pijąc choćby kawę pod jego pięknymi łukami. Do dnia dzisiejszego zachowała się stylowa restauracja z pierwotnym drewnianym zdobieniem ścian i sufitu.

Pravcicka Brama

Cel naszej podróży do Czeskiej Szwajcarii – Pravcicka Brama

Wejście na teren schroniska oraz tarasy widokowe jest płatne – około 3 euro; dzieci, studenci, emeryci – 1 euro. Naprawdę polecamy kupić bilet i wejść na teren schroniska. Widoki, jakie tam zobaczycie, zostaną z wami długo, a podczas zimowych wieczorów z przyjemnością będziecie sięgać po zdjęcia z tarasów widokowych.

czeska szwajcaria

Widoki jakie są dostępne z tarasów widokowych

Czas wracać na camping

Po odpoczynku i zjedzeniu obiadu ruszyliśmy w drogę powrotną. Ruszamy naszym czerwonym szlakiem w kierunku Hřensko. Ciągle towarzyszą nam wielkie formacje skalne, które mijaliśmy już na ścieżce Gabrieli. Po około 40 minutach dochodzimy do drogi asfaltowej, na której zlokalizowany jest przystanek autobusowy, z którego można dostać się do Mezní Louka. Autobusy tu kursują dość rzadko i w okresie wakacyjnym jest w nich bardzo tłoczno. Praktycznie z Hřensko jedzie on już pełny.

Szlak czeskiej Szwakcjarii

W Czeskiej Szwajcarii

Pijemy kawę w oczekiwaniu na jakiś transport. Liczba osób oczekujących z nami na przystanku motywuje nas to kontunuowania naszej pieszej wycieczki. Ruszyliśmy więc spod stóp Pravcickiej Bramy szlakiem żółtym w kierunku osady Mezná, położonej jedynie dwa kilometry od naszego kampingu położonego w Mezní Louka.

PRAVICKA BRAMA 090 - Czeska Szwajcaria - Pravcicka Brama

Czas wracam na kemping

Do osady docieramy po godzinie, może trochę więcej. Nie śpieszyliśmy się. Pravcicka Brama już dawno za nami. Dzień był piękny, a na kempingu nie było przewidzianych dodatkowych atrakcji. W osadzie postanawiamy zjeść lokalny obiad i odpocząć przy zimnym piwku. Naładowani po posiłku nową energią ruszamy na ostatni odcinek naszej podróży. Jest to droga asfaltowa łącząca dwie osady. Mimo to przyjemnie się nią drepta tym bardziej, że dookoła piękne krajobrazy.

Widoki na szlaku

Czas na odpoczynek i przygotowanie kolacji. Szybki prysznic i czas zająć się odpoczynkiem przed kolejnym dniem, który miał odkryć przed nami nieoczekiwane piękno tego obszaru.